Retur og refusjoner
Hvis du ønsker mer informasjon, finner du dette i våre vilkår og betingelser her.
1. Ångerrätt
Kontakt alltid kundeservice via e-post til [email protected] før du returnerer en vare, uansett årsak, for raskest og tryggest mulig håndtering av returen.
1.1 Du har rett til å angre kjøpet uansett årsak ved å varsle oss på [email protected] innen 14 dager fra den dagen du eller en tredjepart, annet enn transportselskapet, som du har oppgitt, tar fysisk besittelse av den siste varen i en bestilling (angrefristen). Vær oppmerksom på at angreretten ikke gjelder for produkter med brutt forsegling som ikke kan returneres på en enkel måte av helse- eller hygieniske årsaker.
1.2 Hvis du ønsker å benytte deg av angreretten din, må du sende oss en klar og utvetydig melding om din beslutning om å angre på kjøpsavtalen (f.eks. via e-post eller vanlig brev). For smidig håndtering anbefaler vi at du sender oss en e-post på [email protected] eller bruker Forbrukerverkets standardskjema for utøvelse av angreretten, som du finner på www.forbrukerradet.no. For raskest mulig behandling bør du oppgi ordrenummer, produktnummer og kontaktinformasjon, slik at vi kan identifisere returen din. For at du skal kunne benytte deg av angreretten din i tide, er det tilstrekkelig at du sender varsel om at du har til hensikt å benytte deg av angreretten din før angrefristen er utløpt.
1.3 Hvis du kansellerer kjøpet, refunderer vi alle betalinger for den aktuelle bestillingen som vi har mottatt fra deg, inkludert eventuelle leveringskostnader (merk at ekstra leveringskostnader som følge av at du har valgt en annen leveringsmetode enn den billigste standardleveringen vi tilbyr, ikke er inkludert). Refusjonen vil bli gjort uten unødig forsinkelse og senest 14 dager fra den dagen vi ble varslet om din beslutning om å trekke deg fra avtalen. Vi må vente med refusjonen til vi har mottatt varen(e) tilbake fra deg. Vi vil vanligvis bruke samme betalingsmåte for refusjonen som du brukte for den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss. Uansett metode vil ikke refusjonen koste deg noe.
1.4 Du må returnere varene til oss uten unødig forsinkelse og under ingen omstendigheter senere enn 14 dager fra den dagen du meddeler oss din beslutning om å angre på avtalen. Angrefristen anses overholdt dersom du returnerer varene før fjorten dagers frist er utløpt.
1.5 Når du benytter deg av angreretten, er du ansvarlig for både returkostnaden og det faktum at varen(e) returneres uskadet. Du må derfor betale de direkte kostnadene ved å returnere varene. Kostnadene for returfrakt er anslått til rundt SEK 50 – men kan variere mye i noen tilfeller avhengig av pakkens størrelse. Vær oppmerksom på at du som avsender av returpakken er ansvarlig for at varene har kommet frem til oss – derfor anbefaler vi at du sender varene på en sporbar og forsikret måte. Du er ansvarlig for enhver verdireduksjon av varene som følge av annen håndtering enn det som er nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon.
1.6 Angreretten gjelder kun dersom varene er i vesentlig uendret stand. Som kunde har du rett til å undersøke produktet eller produktene, men du kan ikke bryte forseglingen eller prøve produktet, da det ikke kan returneres av helse- og hygieniske årsaker. Angreretten opphører når du bryter forseglingen. Forsegling refererer også til teknisk forsegling.
2. Klager
2.1 Vennligst kontakt [email protected] før du returnerer en vare, uansett årsak, for instruksjoner og raskest mulig håndtering. I henhold til forbrukerkjøpsloven har du rett til å klage på kjøpet ditt til oss innen rimelig tid (dog maksimalt tre år). Hvis du vil klage på et produkt, må du gjøre det innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen ved å kontakte oss. Feilen skal normalt være en original feil og ikke være forårsaket av feil bruk/håndtering av produktet. Reklamasjoner som fremsettes innen to måneder etter at feilen ble oppdaget, anses alltid å være fremsatt i tide.
2.2 Dersom reklamasjonen din fremsettes i tide og produktet er mangelfullt i henhold til forbrukerkjøpsloven, sender vi deg et nytt produkt og refunderer eventuelle kostnader som påløper i forbindelse med reklamasjonen, for eksempel fraktkostnader. Hvis vi av en eller annen grunn ikke kan erstatte produktet, refunderer vi i stedet det du betalte for produktet pluss eventuelle gebyrer du har betalt. Hvis feilen er av vesentlig betydning for deg, har du alltid rett til å heve kjøpet.
2.3 For å rapportere at en vare du har bestilt fra oss er defekt, anbefaler vi at du kontakter oss via e-post på [email protected]. Ikke glem å inkludere informasjon som ordrenummer og produktnummer/produktnavn. Beskriv feilen nøye for raskest mulig håndtering, og angi om du ønsker en ny vare eller refusjon.
2.4 I mange tilfeller må vi motta varene i retur for å håndtere klagen. I slike tilfeller anbefaler vi at du sender varene på en sporbar og forsikret måte, da du som avsender er ansvarlig for at varene kommer frem til oss. Det er vanligvis kunden som i utgangspunktet betaler for returfrakten. Hvis klagen godkjennes, får kunden alltid refundert returfrakten. Vi dekker kun frakt for godkjente reklamasjoner.
3. Uavhentede pakker
3.1 I forbindelse med uavhentede pakker påløper en rekke kostnader, som for eksempel henting og pakk, returfrakt, ekspedisjonsgebyrer osv. som vi må betale til tredjeparter, som for eksempel fraktselskaper. På grunn av dette tar vi et gebyr på 149 SEK inkludert mva. dersom en pakke ikke hentes, som er ment å dekke noen av disse kostnadene.
3.2 Pakker som skal hentes på et postkontor, vil bli værende hos postkontoret i 14 dager før de returneres til oss. Hvis du angrer kjøpet og ikke ønsker å betale dette gebyret, må du gi beskjed til postvesenet om at du «nekter levering», alternativt hente pakken og deretter returnere den til oss, noe som er beskrevet under «Angrerett».Hvis du ber om en ny utsendelse, kan det ordnes mot et gebyr på 99 SEK.